project overzicht

Taboeiend

25 november 2022

Stichting Durf Te Vragen heeft het schoolproject ‘Taboeiend’ ontwikkeld. Taboeiend is een virtuele en interactieve Experience die langs groep 8 en eerste klas van het Voortgezet Onderwijs gaat om jongeren op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het onderwerp mentale gezondheid. Hiermee wil de stichting het taboe dat heerst op mentale problemen doorbreken.

Relevanter dan ooit

Eén op de vijf jongeren heeft last van een psychisch probleem. Met name somberheid en angsten zijn veelvoorkomend. Dylan en Marit, Ambassadeurs van Stichting Durf Te Vragen, hebben beiden ervaring met psychische problematiek (Dylan heeft een angststoornis gehad en Marit heeft een eetstoornis gehad). Zij maken zich zorgen over de mentale gezondheid van de jeugd. “Wij hopen dat door Taboeiend jongeren gaan praten over hun mentale gezondheid én dat het net zo normaal wordt om naar de huisarts te gaan met een psychische klacht als met een gebroken been.” Ook vanuit het Koningshuis is aandacht geschonken aan het project. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima dragen Taboeiend een warm hart toe.

B.J.A. Bas van Rooijen – Rector Raayland College “Taboeiend is een inhoudelijk sterk en op de leerlingen gerichte activiteit!

Zie hier een uitlegvideo over Taboeiend door Dylan Haegens en Marit Brugman:

Begeleiding en kosten

Taboeiend wordt begeleid door een GGZ medewerker die veel ervaring heeft met jongeren. Voorafgaand aan het bezoek aan de klas, vindt er een afstemmingsgesprek plaats met de schoolleiding en zorgcoördinator. Zo wordt duidelijk waar de school en de klas behoefte aan heeft. We willen graag de hoogste kwaliteit bieden. De kosten voor een dag Taboeiend voor 4 klassen samen (4 x 60 minuten) is 900 euro. Dit is inclusief mensuren en vervoer. De GGZ medewerker zorgt voor de op- en afbouw van Taboeiend in het klaslokaal. Taboeiend speelt een bevorderende rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling, het mentaal welbevinden van leerlingen. Eén van de criteria waar NPO middelen voor ingezet kunnen worden.

Meld je aan voor Taboeiend