Durf Te Vragen

Iedereen is weleens somber, bang, boos, verdrietig of niet helemaal tevreden met zichzelf. Dat is normaal. Maar ben je dit heel vaak en voel je je daardoor veel minder vrolijk? Dan is er misschien meer aan de hand. Wat kun je dan doen? Wij van Stichting Durf Te Vragen willen je hierbij helpen. Durf hulp en steun te vragen, dan kun jij je weer veel beter gaan voelen.

In 2017 is onze stichting opgericht. Met het bovenstaande doel om jongeren te helpen zijn we diverse projecten gestart om psychische gezondheid bespreekbaar te maken. De projecten focussen zich op de preventieve fase van psychische problematiek. Door vroege signalering bij jongeren en bij henzelf de herkenning en erkenning van emoties willen wij bijdragen aan een Nederland waar jongeren eerder aan de bel durven te trekken. Hiermee hopen wij mee te helpen aan een in de toekomst psychisch gezondere generatie.

Een van onze grootste projecten is Taboeiend. Dit is een interactief lesprogramma dat is opgezet in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Vincent van Gogh. Het is bedoeld voor leerlingen uit groep 8 en eersteklas voortgezet onderwijs, waarbij jongeren meer leren over emoties en gevoelens. Op een laagdrempelige manier, onder andere door de inzet van games, komt het gesprek over dit onderwerp op gang in de klas. Lees hier meer over op onze pagina Taboeiend onder het kopje ‘projecten.’

Andere projecten die wij hebben opgezet of waar we mee verbonden zijn, zijn onder andere de lezing van ambassadeur Marit over eetstoornissen, de Mental Health Art Tour en het boek Superkrachten voor je hoofd. Ook hier kun je meer over lezen onder het kopje ‘projecten.’