project overzicht

Mental Health Art tour

13 maart 2023

De Mental Health Art Tour is een idee en initiatief van Tamara Swart van de netwerkorganisatie Hush Hour. De tentoonstelling vertelt aan de hand van 10 portretten het verhaal van 10 bekende personen die geworsteld hebben met hun mentale gezondheid. Dylan Haegens en Marit Haegens-Brugman, de ambassadeurs van Stichting Durf Te Vragen, hebben zelf ook ervaring met mentale problematiek. Beide maken ze een onderdeel uit van de Mental Health Art Tour.

De kunstwerken waren van 22 tot en met 30 oktober 2022 te zien in het museum van de Geest in Haarlem. Alle geportretteerden gaan op hun eigen manier om met grote, ingrijpende levensgebeurtenissen. De Mental Health Art Tour deelt deze verhalen. De Nederlandse kunstenares Irene Hoff zorgt er met beeld, kleur en symbolen voor dat ieder persoonlijk portret een kijkje in de ziel geeft van de afgebeelde persoon. Aan de hand van kunst wil Tamara taboes doorbreken en aandacht vragen voor mentale gezondheid. Die motivatie sluit goed aan bij het doel van Stichting Durf Te Vragen.