Taboeiend is effectief in doorbreken taboes

19 september 2023

In 2021 lanceerde Stichting Durf Te Vragen Taboeiend op middelbare scholen. Deze virtuele en interactieve experience heeft het doel om jongeren duidelijk te maken dat het normaal is om te praten over hoe het met ze gaat. En waar je moet zijn als je merkt dat het niet zo goed gaat. Recent onderzoek toont aan dat Taboeiend hierin slaagt. Dat betekent dat Taboeiend een wetenschappelijk bewezen effectieve inzet is die het taboe op praten over mentale gezondheid doorbreekt.

Het onderzoek is gedaan door Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met VIGO. Uit de resultaten blijkt dat jongeren na de komst van Taboeiend beter weten dat ze met iemand kunnen praten over hoe het met ze gaat. Nieuws waar we trots op zijn, want hiermee verkleinen we de kans op ernstige psychische aandoeningen op latere leeftijd.

‘We hebben lang aan het project gewerkt met onze stichting voordat Taboeiend echt van de grond kwam. Het is heel mooi om te zien wat het met de jongeren doet als onze robot Foob langskomt in de klas. Maar dat het nu ook bewezen effectief is, is echt de kers op de taart,’ aldus Marit Haegens, ambassadeur van de stichting.