Meisjes ervaren meer psychische problemen

27 januari 2024

‘Veel meisjes dwalen in het donker’, kopte Volkskrant zaterdag 6 januari boven een uitgebreid artikel over de mentale gezondheid van jongeren en in het bijzonder van meisjes. In hun nieuwsbericht schetsen zij een beeld van de veelvoorkomende klachten onder jongeren, waarvan uit cijfers blijkt dat ze vaker voorkomen bij jonge meiden. Wat met name opvalt is dat bijna 47 procent van meisjes op de middelbare school veel piekert, angstig is en zich vaak ongelukkig voelt. Vijf jaar geleden was dat nog maar bij één op de drie meisjes: een flinke stijging dus.

Een verklaring van het feit dat meisjes meer last lijken te hebben van mentale klachten is moeilijk te vinden. Onderzoekers en behandelaren hebben verschillende ideeën over oorzaken. Die gelden voor alle jongeren, maar wellicht nog wat meer voor meisjes.

Genoemde verklaringen: jongeren maken zich grote zorgen over de toekomst, ervaren meer prestatiedruk, zijn mogelijk minder goed bestand tegen druk en kunnen negatief effect ervaren van social media, waar ze zich non-stop kunnen vergelijken met een onrealistisch ideaalbeeld.

Het artikel eindigt met een boodschap van een geïnterviewde scholier: ‘geef alle scholieren een workshop over mentale gezondheid’. Stichting Durf te Vragen werkt met ons scholenproject Taboeiend hard om zoveel mogelijk scholieren met een dergelijke workshop te bereiken. Dit artikel bewijst maar weer des te meer dat hier vraag naar is.