Invloed van de gsm op mentale gezondheid

2 november 2023

Hoeveel invloed heeft het gsm-gebruik op de mentale gezondheid van kinderen en jongeren? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt en waar veel onderzoek naar wordt gedaan.

Hoogleraar Neuropsychologie Jelle Jolles aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, plaatste kortgeleden op LinkedIn een bericht met alarmerende cijfers over gsm-gebruik bij 11-17 jarigen. Uit een recente studie in de VS blijkt namelijk dat de helft van de jongeren langer dan 4,5 uur per dag hun gsm gebruikt en dat zij toegeven veel moeite te hebben om hun gebruik van tehnologie te managen.

Ook zijn er meerdere onderzoeken die uitwijzen dat social mediagebruik van negatieve invloed kan zijn op het welzijn en zelfbeeld van jongeren. Op Instagram zien jongeren een onrealistisch perfect plaatje en voelen ze zich minder blij door het zien van veel ‘interessantere en vrolijkere’ levens.

Toch moet er een kanttekening worden geplaatst, vindt Lara Schreurs. Zij is onderzoeker aan de Universiteit van Leuven. ‘Het vormt niet voor iedereen een probleem. Een recente studie laat zien dat er voor het meerendeel van de jongeren, tot tachtig procent, niets speelt tussen het verband van dagelijks gebruik van social media en hoe zij zich voelen.’

Bovendien zitten er ook voordelen aan sociale media. Op social media zijn genoeg mensen met veel volgers te vinden die open zijn over hun mentale problemen. Zij laten een eerlijker beeld van hun leven zien en willen hun volgers aansporen ook open te zijn over gevoelens. Dit kunnen wij als stichting beamen. Onze ambassadeurs Dylan en Marit zijn hier het voorbeeld van: zij zijn in hun video’s en op social media open over hun struggles. Dat is ook het doel van onze stichting: het taboe doorbreken rondom psyschische gezondheid zodat mensen hulp durven vragen en zich beter kunnen gaan voelen.

Links:

Alarmerende cijfers over gsm gebruik

Wat doen sociale-media met je mentale gezondheid

Kids and teens are inundated with phone prompts day and night