terug naar problemen

Dwang

Waarom dwing ik mezelf steeds dingen te denken of te doen? Dat is erg lastig en kan veel tijd en energie kosten.
Hier vind je meer informatie, feiten en tips over dwang.

Het kan zijn dat je akelige gedachten en rituelen hebt. Die akelige gedachten noemen we dwanggedachten. Als je een dwanggedachte hebt, wordt je meestal bang of gespannen. Als je dan een dwangritueel uitvoert, verdwijnt de angst meestal weer, of wordt hij minder. Dan voel je je opgelucht. Jammer genoeg duurt dit maar even en dan begint alles opnieuw.

Er zijn verschillende vormen van dwang. Zo kan het zijn dat je bang bent voor vuil en besmetting waardoor je alles maar blijft schoonmaken. Wat ook veel voorkomt is controledwang, je blijft dan alles maar controleren, bijvoorbeeld of de voordeur wel op slot zit. Vaak is het zo dat je handelingen dan een aantal keren herhaalt. Het kan ook zijn dat je zonder dat je het zelf wil telkens terugkerende gedachten hebt of beelden voor je ziet van erge dingen die zouden kunnen gebeuren zoals rampen of brand. Dwang kan zo veel tijd en energie kosten dat je er erg veel last van hebt in je dagelijks leven. Praten over dwang kan bevrijdend werken. Bespreek je probleem dus met iemand die je vertrouwt en (samen) ga naar de huisarts. Je huisarts kan ervoor zorgen dat jij de juiste hulp krijgt om van je dwang af te komen.

Dwang kan zo veel tijd en energie kosten dat je er erg veel last van hebt in je dagelijks leven.

FACTS

• Als je last hebt van een dwangstoornis dan nemen de dwanghandelingen en dwanggedachten minimaal 1 uur per dag in beslag.

Bijna iedereen doet wel eens dingen dwangmatig. De een telt de treden van de trap, de ander controleert vier keer of de deur op slot zit.

• Naar schatting heeft 2 tot 3 procent van de mensen in Nederland een dwangstoornis. De bekendste vormen zijn wasdwang, controledwang, schoonmaakdwang, vraagdwang en dwang­matige traagheid.